Ronime Ararati mäele (5136 m)!
Täitunud 9/12
Kohti: 👩🧓🧑👨🦰👦👨🦱👶👨🦲👵👩🦰👱♂️👩🦳
Täis: 👩🧓🧑👨🦰👦👨🦱👶👨🦲👵
Teadaolevalt on Ararati mäe tipus käinud vähemalt kaks kuulsat inimest. Üks neist oli Noa. Ta käis seal päris-päris ammu, sest ta oli pärit alles kümnendast inimpõlvkonnast pärast Aadamat. Noa külastas Ararati mäge koos oma loomadega pärast suurt veeuputust. Kusjuures vahetult enne seda seikles ta laevaga 150 päeva maailmamerel, olles ise 600 aastat vana! Teine kuulus mees on kunagine Tartu Ülikool rektor Friedrich Parrot, kes oli esimene teadaolev mägironija Eestimaal. Pea 200 aastat tagasi tõusis ta esimese inimesena maailmas ka Suur-Ararati tippu. Nii et vägeva ajalooga mägi.
Me lähme ka sel suvel Ararati mäge (5136 m) ronima. Meie lähipiirkonnas on see üks lihtsamaid võimalusi jalg üle 5000 m kõrgusele mäetipule panna. Ronimistehniliselt on see piisavalt lihtne mägi - keerulist ronimisvarustust vaja ei ole, pigem on tõus mäele tagajalgade töö. Samas üleval lumel ja liustikul saab kõrgete mägede alpinismitunde ilusti kätte. Lisaks Araratile ronime algatuseks kõrgusega kohanemiseks veel ühele tipule, Mount Zor (3178 m), kust avanevad ilusad vaated Araratile.
Kellele see reis mõeldud on?
Algajad alpinismihuvilised. Ararat on meie lähiümbruses üks lihtsamaid 5000+ meetri kõrguseid mägesid. Ja kõrgetest lumistest tippudest saab seal väga hea maitse suhu!
Mägedehuvilised, kes on siin-seal mägedes juba roninud, aga Ararat on veel vallutamata või 5000+ meetri piir jäänud siiani veel kättesaamatuks.
Elamus+ mägironimisgrupp käis ka eelmisel aastal Ararati tipus! Selle reisi meeleolukat videot vaata siit:
Ülevaade - short & sweet
Eesmärk: Ararati tipp (5136 m)
Kuupäevad: 18.07-27.07.2022
Tegevus: mägironimine, lumel ja liustikul ikka ka!
Elamusvedur: Marko Aasa
Tehniline raskusaste: 2/5 (algajale sobiv)
Füüsiline raskusaste: 3/5 (mõõdukas pingutus)
Grupi suurus: min 4, max 12
Varajane linnuke (kuni 25.03.2022) — 950€
Vähe uimasem kana (alates 26.03.2022) — 1050€
NB! Elamuslastele kehtib soodustus -5%
Reisi maksumus
Hind sisaldab - kogu mäeprogrammi ja sellega kaasnevat
Kogu reisi korraldus ja kohapealne juhendamine
Pikaajalise mägikogemusega Elamus+ giid
Kohalik Ararati ja Mount Zori tipukogemusega mägigiid
Kohalik transport Türgis ja kõik transfeerid alates lennujaamast kuni mäe alla ja pärast tagasi
Hobused ja muulad varustuse kandmiseks Ararati baaslaagrisse
Kõik ööbimised kogu reisi jooksul (mäes ööbime telkides, all linnas hotellides)
Kogu toit ja söögitegemine Araratil - kohapealses tugigrupis on kokk, kes selle eest hoolt kannab; Zor’il võtab meelepärased snäkid-joogid igaüks ise kaasa
Kogu ronimis- ja laagrivarustus (sh ronimiseks kassid, laagerdamiseks telgid ja matid)
Mäeload Ararati mäele
Stiilne Elamus+ spordisärk igale osavõtjale
Grupi apteek (sh kõrgmäestiku ravimid) ja tervisliku seisundi hindamine
Hind ei sisalda - lende, isiklikke asju ja valikulisi tegevusi
Lennupiletid Tallinn-Agri-Tallinn (~500€), vajadusel vaheööbimised Istanbulis
Kindlustus (reisikindlustus ja kohustuslik mägimatkale sobiv spordikindlustus)
Isiklik matkavarustus, isiklikku spetsiifilist ronimisvarustust vaja ei lähe
Toidukorrad väljaspool mäge (all linnas)
Jootrahad kohapealsetele abistajatele
Kavavälised ekskursioonid, transport jms (ehk kui tahad midagi lisaks teha)
Reisile registreerumine
Enne registreerumist tutvu reisitingimustega. Reisil koha tagamiseks tuleb pärast e-maili teel kinnituse ja arve kättesaamist 3 tööpäeva jooksul tasuda ettemaks (20%); kui reisini on jäänud vähem kui 30 päeva, tuleb tasuda kogumaksumus (100%). Loe lisaks: korduma kippuvad küsimused ja pakettreisi teabeleht.
Koroonapandeemiast tingitud asjaoludel reisi ärajäämisel tagastame ettemaksu täies ulatuses!
Ajakava ja tegevused
PÄEVAD 1-2 - TEEKOND MÄE ALLA
Ararati mäele lähemale jõudmiseks tuleb lennata Ida-Türki - selleks on üks sobiv sihtkoht Agri lennujaam (AJI; paar teist lennujaama on ka lähedal, nii et enne piletite ostmist süngime üle). Sinna viib Tallinnast kõige lihtsamini Turkish Airlines. Nii lennates ilmselt veedame teel ka ühe öö Istanbulis - seega hea võimalus ka Istanbuli õhtune linnatuur reisikavasse saada ja ära näha näiteks sellised populaarsed kohad nagu Sultanahmeti väljak, Hagia Sophia kirik ja Topkapi palee. Lõppsihtkohta Agrisse jõuame järgmisel päeval, siis järgneb bussisõit Dogubayazit linna, millest saabki meie mägedelähedane peamine baaslaager. Õhtusöök ja siis juba hotelli välja puhkama.
PÄEV 3 - ALUSTAME KOHE AKTIIVSELT, IKKA ÜLESPOOLE!
Hommikul pakime asjad päevamatkakas valmis ja sõidame esimese mäe alla. Tänase päeva eesmärk on ronida aklimatiseerumiseks ja enda füüsilise vormi testimiseks meie esimese mäe otsa - Mount Zor (3178 m). Mõnus matkamägi, mille tipust avanevad ilusad vaated Araratile. Samal päeva õhtuks jõuame ka mäest alla ja õhtusööki naudime juba taas tuttavas Dogubayazit linnas.
PÄEV 4 - ESIMENE ARARATI-PÄEV
Hommikul pakime kõik oma mägedeasjad taas väikebussidesse ja järgneb sõit Ararati mäe alla - sõidame kõrgusele 2200 m. Aga sealt edasi tuleb juba seljakott selga võtta ja hakata ise ülespoole matkama. Varustuse vedamises aitavad meid hobused, seega ise saame rõõmsamalt ümbrust nautida. Esimesse laagrisse jõudes (3200 m) ootavad meid juba kohapeal soe toit ja joogid ja pärast seda saame pugeda telkidesse puhkama.
PÄEV 5 - KOHANEME KÕRGUSEGA
Kuna kõrgused lähevad Eesti keskmisega võrreldes juba päris suureks ja nii mõnelgi osalejal võtavad liigutused kergelt võhmale või kurdab keegi kerge peavalu üle, siis võtame päeva rahulikult ja kohaneme kõrgusega ehk aklimatiseerume. Kuna pikali olles puhkeasendis see väga efektiivne ei ole, siis tõuseme Ararati nõlval vaikse tempo ja kerge seljakotiga umbes 4000 m kõrgusele ja laskume õhtuks tagasi esimesse laagrisse telkide juurde (3200 m).
PÄEV 6 - IKKA VEEL ÜLESPOOLE?
Nüüd on kaks ööd 3200 m kõrgusel magatud ja aeg liikuda laagriga veel ülespoole. Sest tipuni on ikka veel minna, see on päris kaugel! Seega hommikusöök kõhtu, kotid selga ja tõuseme teise laagrisse, mille kõrgus juba korralik 4200 m. Õhtusöök (nagu ikka, selle valmistamise jätame kohapealse koka hooleks, mugav!), laagrimelu ja ööbimine jälle telkides.
PÄEV 7 - NO LÕPUKS TIPPU!
Ärkame üles väga vara, juba südaöösel ja sätime oma kotid ja varustuse tipputõusuks valmis. Kiire hommikusöök ja siis polegi enam muud jäänud, kui tipu poole astuma! Ilm läheb kõrgusega järjest tuulisemaks ja krõbedamaks, aga vaated järjest ilusamaks. Lõpus otsime juba ka kassid välja, et lund ja liustikku mööda üles krõbistada. Tippu jõuame umbes kell 6 hommikul, siis on vaated kõige looduskaunimad!
Pärast tippu laskume alla teise laagrisse (4200 m), tangime lõunasöögi ja puhkame ja laskume veel edasi esimesse laargisse (3200 m), kuhu jääme taas ööbima.
PÄEV 8 - ALLA PUHKAMA!
Pärast hommikusööki matkame alla autode juurde ja sõidame tagasi Dogubayaziti, kus saame jälle hotellis linade vahel magada. Alla linna jõuame umbes lõuna paiku, nii et pärast kerget puhkust ja pesu jõuame veel kohalikud peamised vaatamisväärsused läbi käia ja eluolu ja kultuuriväärtustega tutvust teha. No näiteks võib ette sattuda mõni palee või kindlus. Või siis hoopis mõni mõnus söögi- või joogikoht.
PÄEV 9-10 - OTSAD KOKKU JA KOJUMINEK
Kõik saab ükskord otsa. Nii ka meie mägireis. Viimased vaated linnale ja mägedele ja juba viiaksegi meid tagasi lennujaama. Seal tuleb hakata juba tsivilisatsiooni tagasi aklimatiseeruma. Lennuk lendab jälle läbi Istanbuli, kus sõltuvalt lennugraafikust võib (aga ei pruugi) tekkida veel üks võimalus Istanbulis veel üks õhtu-öö aega veeta.
NB! Ajakavas ja plaanitud tegevustes võib esineda väiksemaid muudatusi - näiteks tulenevalt ilmast ja oludest või siis reisijate soovidest.
Ära põe, teeme ära!
Mu kõrgusrekord on Munamägi. Kas saan ikka hakkama?
Jah, saad küll. Kohe nii kõrget tippu püüdma minna tundub esmapilgul heidutav, aga see ei ole üldse nii hull - eriti, kui sul on tubli matkajuht eesotsas. Natuke trenni ja ettevalmistust.
Aga mul ei ole matkaasju, kes neid jaksab osta?!
Eks veidi peab ikka kukrut kergitama, aga mitte palju. Matka- ja ronimisvarustust annab täitsa mõistliku hinnaga laenutada ja üht-teist ka sõpradelt laenata. Lisaks annab kasutada igasugu olemasolevat riietust - nt suusajope on väga okei ka mäele. Leidlikumad saavad peaaegu lisakulutusteta hakkama.
Kas ma jään ellu?
Tegu on ekstreemse spordi/hobiga, aga liigselt karta siin ei tasu. Loomulikult esinevad mägedes siiski teatud ohud ja sellega peab arvestama, aga samas võid ju homme üle tänava kõndides bussi alla ka jääda. Grupijuhile on kõige olulisem osalejate turvalisuse tagamine - selleks õpime ja kasutame korrektseid alpinismitehnikaid ning pöörame otsa ringi, kui ilm liiga hulluks läheb. Asja mõte on ikkagi nauditav elamus saada ja ega see mägi kuhugi kao. ;)
Okei, registreerisin ära. Mis nüüd?
Noh, teoreetiliselt võid õhku haihtuda ja lennuki peale ilmuda. Saab ka nii, aga soe soovitus on osaleda ettevalmistavatel üritustel - see on osa lõbust. Korraldame ettevalmistavaid matku-koolitusi, anname nõu sobiva kindlustuse ja varustuse osas, kust soodsalt laenutada, mis trenni teha jne. Kindlasti vaatame vahetult enne reisi algust ka kogutud varustuse üle ja saadame meeldetuletusi olulise osas.
Loe lisaks ka korduma kippuvaid küsimusi.
Reisidokumendid ja Covid info
Osaleja vastutab ise reisidokumentide kehtivuse ja korrasoleku eest. Sellel reisil läheb vaja järgmisi dokumente:
pass (viisat ei ole vaja);
mägimatkaks sobiv spordikindlustus (loe lähemalt KKK lehelt). Sobiva spordikindlustuse poliis peab kaasas olema ja on mägimatkal osalemise eelduseks;
reisikindlustus;
juhul, kui Türgi (või mõni lendude transiitriik) nõuab reisimise eel Covidi testi või muid sellega seonduvaid dokumente, siis on ka need kulud osaleja kanda.
Reisi ärajäämisel Covid-pandeemiast tingitud asjaoludel tagastame ettemaksu muidugi täies ulatuses.
Veel küsimusi? Küsi julgesti elamusvedurilt!